VERBETERDE TIMMEROPLEIDING BIEDT NOG MEER JONGEREN KANS OP EEN BETER LEVEN
Het onderwijs in Oeganda kent grote uitdagingen, vooral als het gaat om de aansluiting tussen formeel onderwijs en de arbeidsmarkt. Lords Meade Vocational College speelt hierop in met een innovatief dubbel curriculum dat zowel voortgezet onderwijs als beroepsopleidingen aanbiedt. Dankzij de samenwerking met Gered Gereedschap heeft Lords Meade aanzienlijke vooruitgang geboekt in de kwaliteit van het beroepsonderwijs in de vakrichting houtbewerking.
Francis Nfukiraani, is sinds 2020 directeur van Lords Meade: ‘Het grootste probleem van het formele onderwijssysteem in Oeganda is vooral niet erg praktisch is en losstaat van de realiteit daarbuiten, in de werkende wereld. Je ziet dat veel afgestudeerden beschikken over de theoretische kennis, maar de vaardigheden missen om succesvol te zijn op de arbeidsmarkt. Daarom bieden wij het dubbel curriculum aan, en daarin zijn we uniek. Studenten krijgen niet alleen voortgezet onderwijs, maar volgen daarnaast een driejarige beroepsopleiding naar keuze. Ze gaan dus van school af met zowel een diploma in het voorgezet onderwijs, als een beroepsdiploma, waarmee ze beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt.’
[tekst loopt door onder de video]
EFFICIËNTER LEREN MET NIEUW GEREEDSCHAP
Voordat Lords Meade de samenwerking aanging met Gered Gereedschap, stond het vakgebied houtbewerking van de beroepsopleiding voor grote uitdagingen. Gebrek aan gereedschap en moderne machines zorgden ervoor dat de lessen niet optimaal konden worden gegeven. Isaac Kyamundu, instructeur in houtbewerking en timmerwerk, legt uit: “Voordat Gered Gereedschap ons ondersteunde, was lesgeven lastig. De levering van het moderne gereedschap bracht een grote verandering teweeg. De lessen werden niet alleen leuker, maar ook efficiënter. Het is zowel voor de instructeur als de aankomende timmermannen en -vrouwen makkelijker gemaakt om te leren en te genieten van het trainingsproces”
STUDENTEN BLOEIEN OP
Deze enthousiaste geluiden hoor je ook terug in de verhalen van de studenten. Zo vertelt Precious Nabasirye, een student in houtbewerking: “Voor de gereedschappen van Gered Gereedschap was de opleiding saai. Nu is alles anders, het is een echte praktijkopleiding geworden!’ De samenwerking heeft niet alleen geleid tot verbeterde trainingsomstandigheden, maar ook tot financiële steun voor de meest kwetsbare studenten. Dankzij de studiebeurzen van Gered Gereedschap kunnen veel studenten, die anders hun opleiding zouden moeten staken, hun studie voortzetten. Mukasa vertelt: “Die studiebeurs heeft mijn leven echt veranderd. Vroeger werd ik vaak naar huis gestuurd als het schoolgeld niet betaald werd, dat is nu niet meer het geval.’
DOCENTENTRAINING LEIDT TOT BETERE LEERPRESTATIES
Daarnaast heeft Gered Gereedschap ook een cruciale rol gespeeld in de professionele ontwikkeling van de docenten in de vakrichting houtbewerking. Meerdere instructeurs kregen trainingen om hun lesmethoden te verbeteren. Deze capaciteitsopbouw heeft geleid tot betere prestaties van de studenten en een hogere betrokkenheid van de docenten. Francis: “Sinds de instructeurs deze trainingen hebben gevolgd, is hun houding en vermogen om les te geven verbeterd. We hebben ook een verbetering gezien in de prestaties van de studenten, en bij de laatste nationale examens zagen we geen enkele student zakken.”
De vooruitzichten voor de aankomende timmerlieden bij Lords Meade Vocational College zijn dankzij de steun van Gered Gereedschap aanzienlijk verbeterd. Francis: ‘De studenten zijn nu niet alleen beter voorbereid op de arbeidsmarkt, maar hebben ook de kans om hun eigen timmerwerkplaatsen te starten. En zo uitzicht op een beter leven. En daar wil ik Gered Gereedschap graag voor bedanken. Want zonder hun steun zou alles waar we het hier over hebben niet mogelijk zijn.’
WAT HEBBEN WE BEREIKT?Bij Lords Meade Vocational College de vakrichting houtbewerking geprofessionaliseerd, werkplaatsen ingericht met gereedschappen en machines, leraren getraind, kansarme jongeren naar school met een studiebeurs, startersset gereedschap voor afgestudeerde jongeren OVERIGE DETAILS Mpigi, Oeganda |
Steun vakmensen in ontwikkelingslanden
PROJECT IN BEELD
‘DEZE KANS HEEFT MIJN PASSIE VOOR TIMMERWERK VERSTERKT.’
Precious Nabasirye, leerling houtbewerking
“Mijn naam is Precious Nabasirye en ik ben 17 jaar. Ik volg de opleiding Timmerwerk en Houtbewerking aan het Lords Meade Beroepscollege. De eerste twee jaren hier waren echt zwaar voor mij. Mijn moeder, die alleen voor ons zorgt sinds de scheiding, had moeite om mijn schoolgeld te betalen. Vaak werd ik van school gestuurd om geld te zoeken, maar dat was er gewoon niet.
Gelukkig kwam Gered Gereedschap op het juiste moment. Ze betalen nu het grootste deel van mijn schoolgeld, en mijn moeder hoeft alleen nog een klein deel bij te dragen. Dat heeft een enorme last van onze schouders genomen. Dankzij hun steun kan ik eindelijk zonder zorgen naar school gaan en me volledig op mijn opleiding richten.
Wat ook geweldig is, is dat Gered Gereedschap onze school heeft geholpen met nieuwe, moderne gereedschappen. Voorheen was het vooral theorie, omdat we niet genoeg materialen hadden. Nu kunnen we echt praktisch aan de slag. Hierdoor heb ik veel beter leren werken, en ik zie dat ook andere studenten enthousiast worden over onze opleiding. Zonder Gered Gereedschap zou ik hier niet zijn. Ik ben hen zo dankbaar, want ze hebben mijn toekomst mogelijk gemaakt.”
‘DANKZIJ DIE TRAINING ZIJN STUDENTEN MEER BETROKKEN EN PRESTEREN ZE BETER’
Isaac Kyamundu, leraar houtbewerking
Isaac Kyamundu is leraar houtbewerking en deelt graag zijn ervaringen sinds hij in 2020 begon met lesgeven: “De steun van Gered Gereedschap heeft een enorme impact gehad op mijn vakgebied,” begint hij. “Voor hun hulp hadden we te maken met een tekort aan gereedschappen, wat mijn lessen veel minder efficiënt maakte. Studenten moesten vaak wachten om de beperkte en vaak verouderde gereedschappen te gebruiken, wat leidde tot veel herhaling van de stof.”
Isaac vervolgt: “Nu, met de nieuwe gereedschappen van Gered Gereedschap, is alles veranderd. De studenten kunnen nu veel praktischer werken, wat hun vaardigheden en examenresultaten aanzienlijk heeft verbeterd. Het verschil is echt opmerkelijk.” Hij benadrukt ook de positieve effecten van de beurzen die door Gered Gereedschap worden verstrekt: “Dankzij de beurzen kunnen veel van mijn studenten, waaronder een aantal meisjes, hun opleiding voortzetten zonder de constante zorgen over schoolgeld. Dit heeft hun betrokkenheid en prestaties versterkt.”
Daarnaast heeft Isaac veel profijt gehad van de professionaliseringsworkshops van Gered Gereedschap. “De training die ik heb ontvangen, heeft mijn lesmethoden vernieuwd en verbeterd. Het heeft me geholpen om moderne onderwijstechnieken toe te passen, wat de leerresultaten van mijn studenten ten goede komt.”