‘DE TOEKOMST ZIET ER NU BETER UIT DAN WE OOIT MOCHTEN HOPEN!’
Marlene Khavetsa, student Kledingmaken St. Theresa Youth Polytechnic
Marlene Khavetsa gaat ons voor naar een stenen gebouw met daarin zo’n vijfentwintig naaimachines. ‘Sinds begin dit jaar is dit mijn tweede thuis,’ zegt de zestienjarige terwijl ze het metalen hek opendoet, ‘kom, ik leid je even rond’. Marlene is een van de studenten Kledingmaken op de St. Theresa Youth Polytechnic in Kakamega, Kenia.
Binnen het ruime gebouw staan de grote breimachines aan haar linkerkant, dicht bij het raam. Een flinke hoeveelheid sweaters en helder gekleurde schooluniformen, allemaal door de leerlingen gemaakt, hangen door het hele lokaal. Andere studenten zijn druk bezig met breien en naaien,volledig geconcentreerd op hun werk.
Marlene loopt naar een hoek waar ze gaat zitten achter haar zwarte Singer naaimachine. Het geluid van al die zoemende machines dreigt haar woorden te overstemmen. ‘Vorig jaar stopte ik met mijn opleiding omdat mijn ouders geen vervolgonderwijs kunnen betalen’ zegt ze, terwijl haar vingers vakkundig de stof goedleggen, waarna ze een serie complexe steken naait. Ze pakt een tornmesje, gebruikt dat vakkundig en legt het weer terug. ‘Maar misschien is dit dan waarvoor ik in de wieg ben gelegd’.
Ze is niet de enige. Meer dan tachtig procent van de leerlingen op St. Theresa zijn voortijdige schoolverlaters. ‘Ik ben de oudste in een gezin van vier en dat betekent dat ik de verantwoording draag als mijn moeder weg is om klusjes te doen, zodat ze eten voor ons kan kopen. Een deel van de kleding die ik maak wordt verkocht op de plaatselijke markt en daarmee kan ik mijn familie ondersteunen.’
Marlene beheerst nu zowel de naaimachine als de breimachine. ‘Als ik mijn eigen naaimachine kan gebruiken, werkt dat lekkerder en ik kan zelf mijn tijd indelen’ Marlene komt uit een gebroken gezin, haar moeder is gescheiden van haar vader, die het gezin nog steeds niet ondersteund. ‘Ik heb in de korte periode dat ik hier op school ben alles geleerd wat ik moet weten. Dat komt vooral door de moderne machines die we ontvingen van Gered Gereedschap,’ zegt ze, terwijl ze even opkijkt en glimlacht.
Net als Marlene zijn de andere studenten van de afdeling Naaldvakken & Kledingmaken, zo een tweeënvijftig in totaal, behoorlijk ambitieus. Voor de meeste van hen is regulier vervolgonderwijs onmogelijk en dat maakt St. Theresa de best mogelijke tweede kans. ‘Hier hebben we betere machines dan op andere scholen in de regio, en dat geeft ons een voordeel’ voegt ze toe. ‘De toekomst ziet er beter uit dan we mochten hopen. ’
ST. THERESA: GROEI AANTAL LEERLINGEN DANKZIJ GEREEDSCHAP.‘Vorig jaar rond deze tijd hadden we slechts een handjevol studenten omdat we de capaciteit niet hadden om er meer tegelijk te helpen. We hadden zo weinig gereedschap! Maar dat is nu gelukkig veranderd!’ Aan het woord is Musa Lusiola, hoofd Timmeropleiding van St Theresa Youth Polytechnic. De school, gevestigd in Kakagema, een van de armste regios van Kenia, biedt onderdak aan vroegtijdig schoolverlaters. Het aantal leerlingen groeit. Musoli, Kenia |
Steun vakmensen in ontwikkelingslanden
MEER PERSOONLIJKE VERHALEN VAN ST. THERESA
Zij profiteerden van onze steun.
Brian Kigen
leerling timmerman
‘Eerst kon ik maar een paar klusjes per dag doen, maar er is veel veranderd. Afgelopen maand heb ik een stel krukken gemaakt, een bank, een eethoek en een bed…dat was eerder niet mogelijk.’
Modesdar Shimwacha
student Kledingmaken
‘Ik ben getrouwd en heb vier kinderen. Sinds ik op St. Theresa in opleiding ben kan ik zelf ook bijdragen aan mijn gezin, door de verkoop van de kleding die ik zelf ontwerp en maak’.
Marlene Khavetsa
student Kledingmaken
‘Ik heb in de korte periode dat ik hier op school ben alles geleerd wat ik moet weten. Dat komt vooral door de moderne machines die we ontvingen van Gered Gereedschap.’