‘MET NIEUWE VAARDIGHEDEN EN GEREEDSCHAPPEN KUNNEN WE ONZE KLANTEN VEEL BETER HELPEN’
Muhammed Kawanguzi is al geruime tijd werkzaam als monteur bij Kyanja Auto Garage, maar hij geeft eerlijk toe dat hij en zijn collega’s voorheen niet wisten hoe ze hun bedrijf goed moesten runnen. “We wisten dat we auto’s konden repareren, maar we hadden geen idee hoe we klanten moesten behandelen of hoe we ons werk professioneel konden organiseren,” vertelt Muhammed. “We maakten constant fouten, hadden een slechte administratie, en het leek alsof we elke dag verlies maakten.”
Het grootste probleem was dat er weinig structuur in hun werk zat. “Klanten kwamen niet vaak terug omdat we niet wisten hoe we hen tevreden konden stellen,” legt hij uit. “We deden wat we konden, maar zonder goede kennis van klantbeheer, technische vaardigheden en bedrijfsefficiëntie was het moeilijk om ons hoofd boven water te houden.”
DE HULP VAN MAKANIKA EN GERED GEREEDSCHAP
De doorbraak voor Muhammed en zijn collega’s kwam toen Makanika hen selecteerde voor een professionele training. “Toen we begonnen met de trainingen van Makanika, leerden we niet alleen hoe we onze technische vaardigheden konden verbeteren, maar ook hoe we met klanten om moesten gaan en onze administratie beter konden organiseren,” zegt Muhammed. “Dat veranderde alles.”
Dankzij de trainingen werd hun werkwijze veel professioneler. Ze leerden klanten met respect te behandelen en zorgden ervoor dat hun werk goed gedocumenteerd werd. Dit zorgde voor een veel betere klanttevredenheid. “We gingen van drie of vier klanten per dag naar zeven of acht,” vertelt hij trots. “Onze klanten komen nu terug en verwijzen zelfs hun vrienden naar ons.”
Daarnaast ontvingen ze, met de steun van Gered Gereedschap, gereedschappen die hun werk makkelijker en efficiënter maakten. “Voorheen werkten we met oude en soms kapotte gereedschappen, wat ons werk alleen maar moeilijker maakte,” legt Muhammed uit. “Maar met de nieuwe gereedschappen kunnen we nu sneller en nauwkeuriger werken. Dit heeft echt het verschil gemaakt.”
EEN PROFESSIONELE WERKETHIEK
Naast de technische verbeteringen, veranderde de houding van Muhammed en zijn team drastisch. “Vroeger waren we alleen maar geïnteresseerd in het verdienen van geld, zonder aandacht voor wat de klant vond van onze diensten,” geeft hij toe. “Maar door de trainingen hebben we geleerd hoe belangrijk het is om een goede relatie met onze klanten te hebben. Dit heeft niet alleen ons klantenbestand vergroot, maar ook onze reputatie verbeterd.”
De training van Makanika dot com en de steun van Gered Gereedschap hebben hun hele werkhouding veranderd. Ze werken nu met een veel hoger niveau van professionaliteit, iets dat hun succes aanzienlijk heeft vergroot. “We hebben nu een goed georganiseerde administratie, weten precies hoeveel we verdienen, en zorgen ervoor dat onze klanten tevreden zijn. Dat was voorheen ondenkbaar,” zegt Muhammed.
DE WEG NAAR SUCCES
De veranderingen hebben Kyanja Auto Garage omgevormd tot een goedlopende onderneming. “Elke dag hebben we nu veel klanten, en de meesten komen via mond-tot-mondreclame omdat mensen tevreden zijn over ons werk,” vertelt Muhammed met een glimlach. “We weten nu wat we doen, en dat voelt goed.”
Muhammed is enorm dankbaar voor de hulp die ze hebben gekregen. “Zonder Makanika en Gered Gereedschap zouden we nooit zover zijn gekomen. We hebben niet alleen geleerd hoe we betere monteurs kunnen zijn, maar ook hoe we ons bedrijf kunnen laten groeien,” zegt hij. “Ik ben er zeker van dat onze garage een mooie toekomst tegemoet gaat.” Met hun vernieuwde werkwijze en professionaliteit is Muhammed optimistisch over wat de toekomst in petto heeft. “We zijn nu goed georganiseerd en professioneel in ons werk. Dat geeft me vertrouwen dat we alleen maar beter zullen worden,” zegt hij. “De toekomst ziet er rooskleurig uit, en ik weet zeker dat we nog veel verder kunnen groeien.”
WAT HEBBEN WE BEREIKT?een betere toekomst voor 100 kansarme jongeren per jaar door hen op te leiden tot automonteur. Daarnaast: de kans op werk vergroot door jaarlijks 50 ervaren automonteurs bij te scholen. Maar ook: meer opdrachten door de monteurs via een app in contact te laten komen met autobezitters die op zoek zijn naar een vakman om hun auto te onderhouden of te repareren. OVERIGE DETAILS Kampala, Oeganda |
Steun vakmensen in ontwikkelingslanden
MEER PERSOONLIJKE VERHALEN:
Zij profiteerden van uw steun
Michael Katagaya
Directeur Makanika
‘Onze app vergroot de kans op werk voor zowel startende als meer ervaren automonteurs’
Mathias Kironde
Directeur
‘Met deze steun kunnen we elk jaar meer jongeren opleiden tot gekwalificeerde monteurs’
John Kaweesi
Automonteur
‘Dankzij nieuwe gereedschappen en trainingen is mijn garage nu succesvol’
Jennifer Ndagire
Leraar Motorvoertuigentechniek
‘Meisjes zien nu dat autotechniek ook voor hen is’
Francis Kamugisha
Leerling Motorvoertuigentechniek
‘Dankzij de steun weet ik dat ik een goede toekomst kan opbouwen’
Afra Nakanwagi
Leerling Motorvoertuigentechniek
“Ik ben zo dankbaar voor de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt’