‘DANKZIJ NIEUWE GEREEDSCHAPPEN EN TRAININGEN IS MIJN GARAGE NU SUCCESVOL ‘
John Kaweesi runt al meer dan tien jaar zijn garage, Kaweesi and Sons Auto-garage, in Kampala, maar de zaken liepen niet altijd even goed. “Voor lange tijd hadden we maar drie klanten per dag, soms minder,” vertelt John. “We wisten niet hoe we onze klanten moesten behouden, en velen kwamen na de eerste reparatie nooit meer terug.”
John en zijn medewerkers deden hun best, maar misten de professionele vaardigheden en het klanteninzicht dat nodig is om een succesvolle garage te runnen. “We repareerden auto’s, maar we wisten niet hoe we onszelf konden onderscheiden van de rest,” legt hij uit. “Onze administratie was een chaos, en we hadden geen idee hoe we klanten moesten aanspreken of hoe we ons bedrijf efficiënter konden runnen.”
DE DOORBRAAK MET MAKANIKA
Alles veranderde voor John toen zijn garage werd geselecteerd voor een partnerschap met Makanika dot com, een digitaal platform dat automonteurs in contact brengt met autobezitters in Oeganda. “Makanika dot com veranderde de manier waarop we werkten volledig,” zegt John. “We kregen trainingen in technische vaardigheden, maar ook in klantenservice en zakelijk management. Voor het eerst leerden we hoe we onze klanten op de juiste manier konden behandelen.”
Dankzij de trainingen en het gebruik van de app, begon Johns bedrijf te groeien. “We gingen van drie klanten per dag naar meer dan tien,” vertelt hij trots. “Dat was voor ons een enorme verandering. Klanten kwamen niet alleen terug, ze verwezen ook hun vrienden naar ons.”
Het was niet alleen de toename in klanten die Johns garage transformeerde. “De trainingen hielpen ons ook om onze financiële administratie op orde te krijgen. We leren nu hoe we alles netjes moeten bijhouden, en dat heeft ons bedrijf veel efficiënter gemaakt.”
GERED GEREEDSCHAP MAAKT HET VERSCHIL
Naast de steun van Makanika dot com, ontving de garage ook gereedschappen en apparatuur van Gered Gereedschap, wat hen in staat stelde om hun klanten beter van dienst te zijn. “Voorheen werkten we met oude en soms onbetrouwbare gereedschappen,” legt John uit. “Maar met de nieuwe gereedschappen van Gered Gereedschap kunnen we veel sneller en professioneler werken. Dat heeft ons echt geholpen om de kwaliteit van ons werk te verbeteren.”
De combinatie van nieuwe apparatuur, training en een gestroomlijnde klantenservice heeft ervoor gezorgd dat Johns garage een van de drukste in de buurt is geworden. “Klanten waarderen onze professionaliteit nu, en ze weten dat we goed werk leveren,” zegt hij. “We zijn veel georganiseerder en kunnen nu meer klanten helpen, wat geweldig is voor ons bedrijf.”
EEN DRUKBEZOCHTE GARAGE
Tegenwoordig heeft John nauwelijks tijd om stil te zitten. “Elke dag hebben we meer dan tien nieuwe klanten,” zegt hij met een glimlach. “De garage is constant vol, en we kunnen het werk nauwelijks bijhouden, maar dat is een goed probleem om te hebben.”
John is Makanika dot com en Gered Gereedschap ontzettend dankbaar voor de steun die zijn bedrijf nieuw leven heeft ingeblazen. “Het is een enorm verschil met hoe we begonnen,” zegt hij. “Ik ben zo trots op wat we hebben bereikt, en zonder de hulp van Makanika dot com en Gered Gereedschap was dit nooit mogelijk geweest.” Met de groei van zijn bedrijf kijkt John vol vertrouwen naar de toekomst. “We zijn nu een goedlopend bedrijf, en ik kan niet wachten om te zien hoe we verder zullen groeien,” vertelt hij. “We hebben geleerd hoe we ons werk professioneel moeten doen, en dat geeft me zoveel vertrouwen. De toekomst ziet er nu veelbelovend uit, en ik weet dat we alleen maar beter kunnen worden.”
WAT HEBBEN WE BEREIKT?een betere toekomst voor 100 kansarme jongeren per jaar door hen op te leiden tot automonteur. Daarnaast: de kans op werk vergroot door jaarlijks 50 ervaren automonteurs bij te scholen. Maar ook: meer opdrachten door de monteurs via een app in contact te laten komen met autobezitters die op zoek zijn naar een vakman om hun auto te onderhouden of te repareren. OVERIGE DETAILS Kampala, Oeganda |
Steun vakmensen in ontwikkelingslanden
MEER PERSOONLIJKE VERHALEN:
Zij profiteerden van uw steun
Muhammed Kawanguzi
Eigenaar garage / Automonteur
‘Met nieuwe vaardigheden en gereedschappen kunnen we onze klanten veel beter helpen’
Michael Katagaya
Directeur Makanika
‘Onze app vergroot de kans op werk voor zowel startende als meer ervaren automonteurs’
Mathias Kironde
Directeur
‘Met deze steun kunnen we elk jaar meer jongeren opleiden tot gekwalificeerde monteurs’
Jennifer Ndagire
Leraar Motorvoertuigentechniek
‘Meisjes zien nu dat autotechniek ook voor hen is’
Francis Kamugisha
Leerling Motorvoertuigentechniek
‘Dankzij de steun weet ik dat ik een goede toekomst kan opbouwen’
Afra Nakanwagi
Leerling Motorvoertuigentechniek
“Ik ben zo dankbaar voor de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt’