Gered Gereedschap zet zich in voor beter vakonderwijs in Oeganda, Malawi, Tanzania en Ghana. Een van de manieren waarop we dit doen is door het trainen van leraren. Wat is de reden om dit te doen? Thomas Watmon, onze programma manager in Oeganda legt het uit.
‘Iedereen had vroeger wel een favoriete leraar of lerares. Iemand die goed kon lesgeven, die de kennis en vaardigheden makkelijk kon overdragen. Die jou inspireerde en motiveerde, die nieuwsgierig maakte. En je aanmoedigde – als het even tegenzat – om toch door te gaan en bepaalde uitdagingen aan te gaan. Iemand waar je terecht kon met je problemen of zorgen, over school of thuis. En die er daardoor uiteindelijk voor zorgde dat je goed opgeleid van school afkwam.
En eigenlijk gunnen we alle jongeren in Oeganda zo’n leraar of lerares! Vandaar dat we bij het versterken van het onderwijs op de vakopleidingen waar we mee samenwerken ook veel aandacht besteden aan het trainen van de leraren. Je wilt immers dat jongeren goed opgeleid van school afkomen. Dat ze beschikken over de juiste theoretische kennis. En in ons geval ook beschikken over de juiste praktische kennis en ervaring. Want hoe beter opgeleid iemand van school afkomt, hoe groter de kans dat iemand werk vindt, geld kan verdienen en zo een zelfstandig bestaan kan opbouwen.
De afgelopen jaren hebben we al 10-tallen leraren getraind in hun vaktechnische en didactische vaardigheden, waarmee we bijdragen aan een vakinhoudelijk professionele en inspirerende leeromgeving op de scholen. De trainingen worden afgestemd op de behoefte van de scholen zelf en het lokale bedrijfsleven. Denk aan een mix van zowel technische kennis over de laatste ontwikkelingen in iemands vakgebied of pedagogische vaardigheden zoals het maken van een goed onderwijsplan. De trainingen worden altijd georganiseerd voor de vakleraren van meerdere scholen én het management tegelijk zodat er uitwisseling van kennis is, ook na de trainingen. Een bezoek aan een ‘modelschool’ inspireert ook: één van de ideeën die is overgenomen door scholen is het starten van een productieafdeling in de school waar zowel leraren als leerlingen producten kunnen maken voor klanten. Dit fungeert dan tevens als extra inkomstenbron voor de school.’